Tijdens de Kinderconferentie kwamen er ruim zestig kinderen van verschillende scholen uit de hele gemeente bij elkaar in het Bestjoershûs in Sneek. Ze dachten daar in groepjes mee met de gemeente over vier belangrijke thema’s: De School van de Toekomst, Jezelf zijn, Buitenspelen en Duurzaamheid. Allemaal onderwerpen die een directe invloed hebben op alle kinderen, en waar de aanwezige kinderen zelf al van alles van vonden. Gelukkig maar, want vanwege storm Eunice moesten we eerder stoppen dan de bedoeling was. De kinderen hebben dus waanzinnig hard gewerkt om in korte tijd toch met goede adviezen te komen.  

We begonnen de kinderconferentie met een filmpje over de adviezen van de vorige Kinderconferentie, en wat de gemeente daarmee gaat doen. Wethouder Mark de Man vond dat de vorige Kinderconferentie met héle goede adviezen was gekomen. Een aantal daarvan worden daarom ook echt in het gemeentebeleid verwerkt. Dat was mooi om te horen, want meedenken doen we natuurlijk niet voor niets!  

Weten waar je het over hebt 

Voorafgaand aan de Kinderconferentie had een aantal deelnemende scholen al met Pak@ Democratie gewerkt. Dat is een lespakket voor de basisschool, waarin kinderen door middel van het abc-spel alles leren over de Nederlandse democratie en mogen meedenken met de gemeente over verschillende thema’s. Die thema’s kwamen ook allemaal terug tijdens de Kinderconferentie. Hartstikke fijn, want als je wil dat jouw adviezen goed zijn en serieus genomen kunnen worden, moet je natuurlijk wel goed weten waar je het over hebt! 

Voordat de kinderen aan de slag gingen met hun thema en met wat er allemaal goed gaat en wat er nog beter kan, kregen ze eerst nog een hoop kennis over het onderwerp. Aan de hand van allemaal gebouwtjes die aan het eind samen een maquette (dat is een soort plattegrond) zouden vormen, leerden ze wat er nu al gedaan wordt. Er kwamen ook experts die vertelden wat op dit moment de grootste knelpunten zijn. Maar knelpunten, dat is volgens de kinderen die meededen een typisch dingetje voor volwassenen. Zij zeiden: volwassenen denken vaak in problemen, kinderen zijn veel creatiever en kunnen in oplossingen denken.

Nou, dat gingen we dus meteen maar eens doen. Wat vonden we eigenlijk van wat we hadden gehoord? Wat moest er nu echt eens worden aangepakt, en hoe dan? Wat was het belangrijkste, en waar moesten we allemaal rekening mee houden bij het vinden van een oplossing?

IJzersterke ideeën om mee aan de slag te gaan 

Door middel van de maquette konden we onze ideeën voor iedereen duidelijk maken. Ook voor onszelf trouwens: vertellen wat je belangrijk vindt in de gemeente is makkelijker als je het meteen kunt laten zien. Dat was helemaal fijn toen de storm buiten steeds heviger werd en we ineens veel sneller terug moesten zijn in de raadszaal om onze adviezen aan de burgemeester, wethouder en alle andere aanwezigen te presenteren! Omdat er een livestream was, konden ook andere inwoners van de gemeente zien en horen wat wij allemaal hebben bedacht.

Uiteindelijk was het een meer dan geslaagde dag en hebben we, al zeggen we het zelf, weer een aantal ijzersterke adviezen uitgedacht. Daar kan de gemeente, onder toeziend oog van het Kinderburgemeesterteam, weer lekker mee aan de slag!