Op welke manieren kunnen we kinderen die opgroeien in armoede beter helpen? De ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS), Onderwijs Cultuur en Wetenschappen (OCW) en Justitie en Veiligheid (J&V) onderzoeken op dit moment hoe zij door goed samen te werken kinderen in armoede beter kunnen ondersteunen. Maar wat vinden kinderen en jongeren zelf belangrijk? Wat mag volgens hen absoluut niet ontbreken in een goede aanpak van kinderarmoede? Om de ministeries hier meer inzicht in te geven, ontwikkelden wij samen met UNICEF Nederland en Save the Children een jeugdparticipatietraject. Wij waren verantwoordelijk voor het kinderparticipatiedeel van dit traject.
In het kort
- In opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
- Uitgevoerd samen met UNICEF Nederland en Save the Children
- Bekijk hier de praatplaat met ideeën van de kinderen
Aanleiding
Verschillende ministeries werken samen aan een plan om kinderarmoede in Nederland beter aan te pakken. Ze vinden het belangrijk om daarbij vanaf het begin naar kinderen en jongeren zelf te luisteren. Wat hebben zij nodig? Wat vinden zij belangrijk?
Daarom heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) UNICEF Nederland, Save the Children en de Kleine Ambassade gevraagd om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan. Zodat hun stem wordt meegenomen in de plannen. Wij richtten ons in dit traject vooral op het gesprek met kinderen.
Verschillende ministeries werken samen aan een plan om kinderarmoede in Nederland beter aan te pakken. Ze vinden het belangrijk om daarbij vanaf het begin naar kinderen en jongeren zelf te luisteren. Wat hebben zij nodig? Wat vinden zij belangrijk?
Daarom heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) UNICEF Nederland, Save the Children en de Kleine Ambassade gevraagd om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan. Zodat hun stem wordt meegenomen in de plannen. Wij richtten ons in dit traject vooral op het gesprek met kinderen.
Goed voorbereid meedenken
Voordat de bijeenkomst in Schiedam plaatsvond, gingen de deelnemende kinderen al in hun klas met het onderwerp aan de slag. Zo konden ze alvast hun kennis over fijn opgroeien uitbreiden en samen met klasgenoten meningen en ideeën uitwisselen. Voor deze voorbereiding in de klas ontwikkelden wij speciaal lesmateriaal én een duidelijke lesbrief, zodat leerkrachten gemakkelijk een informatieve en interactieve les konden geven. De inhoud van het lesmateriaal baseerden we op de resultaten van onze kinderparticipatieprojecten rondom kinderarmoede tot nu toe.
Voordat de bijeenkomst in Schiedam plaatsvond, gingen de deelnemende kinderen al in hun klas met het onderwerp aan de slag. Zo konden ze alvast hun kennis over fijn opgroeien uitbreiden en samen met klasgenoten meningen en ideeën uitwisselen. Voor deze voorbereiding in de klas ontwikkelden wij speciaal lesmateriaal én een duidelijke lesbrief, zodat leerkrachten gemakkelijk een informatieve en interactieve les konden geven. De inhoud van het lesmateriaal baseerden we op de resultaten van onze kinderparticipatieprojecten rondom kinderarmoede tot nu toe.
In gesprek over fijn opgroeien
Op vrijdag 28 maart 2025 kwamen twaalf afgevaardigde kinderen naar Schiedam om mee te denken over de vraag: hoe kunnen we kinderen die in armoede leven het beste helpen? Samen gingen ze in gesprek over wat fijn opgroeien betekent, en wat daarbij helpt of juist in de weg zit.
Bij het samenstellen van de groep is veel werk gestoken in het bereiken van een diverse groep deelnemers. Er waren kinderen die zelf in armoede leven, kinderen die het van dichtbij meemaken in hun omgeving, en ook kinderen voor wie armoede juist iets onbekends is. Onder begeleiding van onze docenten dachten de kinderen, elk vanuit hun eigen ervaringen en ideeën, een hele dag mee over dit belangrijke onderwerp.
Op vrijdag 28 maart 2025 kwamen twaalf afgevaardigde kinderen naar Schiedam om mee te denken over de vraag: hoe kunnen we kinderen die in armoede leven het beste helpen? Samen gingen ze in gesprek over wat fijn opgroeien betekent, en wat daarbij helpt of juist in de weg zit.
Bij het samenstellen van de groep is veel werk gestoken in het bereiken van een diverse groep deelnemers. Er waren kinderen die zelf in armoede leven, kinderen die het van dichtbij meemaken in hun omgeving, en ook kinderen voor wie armoede juist iets onbekends is. Onder begeleiding van onze docenten dachten de kinderen, elk vanuit hun eigen ervaringen en ideeën, een hele dag mee over dit belangrijke onderwerp.
Resultaten van de gesprekken
Het eindresultaat van dit gezamenlijke traject bestaat uit een rapport met de bevindingen van de kinderen en jongeren. Daarnaast maakten wij een praatplaat waarop je ontdekt wat de kinderen belangrijke punten vinden. Bekijk hier de praatplaat met de ideeën van de kinderen.
Het eindresultaat van dit gezamenlijke traject bestaat uit een rapport met de bevindingen van de kinderen en jongeren. Daarnaast maakten wij een praatplaat waarop je ontdekt wat de kinderen belangrijke punten vinden. Bekijk hier de praatplaat met de ideeën van de kinderen.
Partners
- Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- UNICEF Nederland
- Save the Children