Laatst mocht ik bij de Universiteit Utrecht een lezing geven bij het symposium: Kansen in de Klas. Studenten van de opleiding Onderwijskunde en Academische Pabo zaten in de zaal om door externe organisaties geïnspireerd te worden.

Maar wat geef je die toekomstige leerkachten dan mee? Ik bediscussieerde samen met hen 6 perspectieven waarvan ik denk dat er kansen liggen in de klas. Vandaag bespreek ik er graag 3 met jullie!

Koppeling wetenschap en praktijk

Als ik één ding geleerd heb bij mijn universitaire studie, dan is het wel het recht om overal aan te mogen twijfelen, te onderzoeken en alles vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Heel veel dingen die we binnen het onderwijs gebruikelijk vinden, doen we omdat we dat al heel erg lang op die manier doen. Dat betekent niet dat het ook niet heel anders kan, bijvoorbeeld door de wetenschappelijke inzichten in de ontwikkelingspsychologie veel beter toe te passen binnen het onderwijs, maar ook door buiten de kaders te durven denken.

Nu gaat wetenschap en onderwijs naar mijn mening te vaak over of iets wel of niet ‘evidence based’ is. Door Micha de Winter is dit ooit geciteerd als het ‘Evidence Beest’, omdat dit vaak betrekking heeft op hele rigide vragen, bijvoorbeeld het optimaliseren van toetsen of methodes, terwijl wetenschap ook gaat over het stellen van de grote vragen. Waartoe leiden we kinderen eigenlijk op? In welke wereld komen zij terecht? Kunnen zij de dingen die ze op school leren ook daadwerkelijk toepassen in de praktijk?

Betrek de leefomgeving

Het bieden van context voor kinderen is een van de belangrijkste (en leukste!) dingen die er is. Leren doe je niet alleen van je juf of meester of uit een boek, maar doe je de hele dag door en van iedereen om je heen. Haal de buitenwereld naar binnen en ga zelf naar buiten! Het valt me op hoe weinig docenten soms weten van de stad of wijk waar de kinderen opgroeien, terwijl dit juist voor de identiteitsvorming van kinderen van belang is. Dat kan soms al door heel simpel de ouders te betrekken op school en samen met hen te kijken of jij samen met hen hun werk kan vertalen in een interessante les. Tip: Zet nooit een externe voor de klas, maar werk samen aan een les en zorg voor een veilige plek voor de gast!

Geef ruimte aan de docent

De cijfers liegen er niet om: een derde van de docenten stopt voor hun dertigste in het onderwijs. Hoge werkdruk en slechte begeleiding in de eerste periode dat je lesgeeft worden vaak als redenen opgegeven. Toch denk ik dat er nog meer aan de hand is. Er is steeds minder ruimte voor de docent om vorm te geven aan inspiratievolle, bijzondere lessen en docenten worden te vaak ingeperkt, waardoor hun professionele vaardigheden onder druk komen te staan en er geen vertrouwen lijkt te zijn in de docent zelf. Daarnaast is onderwijs wat mij betreft een teamsport en geen individuele marathon. Je leert en groeit als groep. Je helpt elkaar en maakt gebruik van elkaars talenten. Als we dit de hele dag aan kinderen vertellen, dan kan je daar als schoolteam ook niet onderuit.

To be continued... de volgende keer bespreek ik de andere drie perspectieven:

  • Leer elkaars handleiding kennen
  • Zelf kiezen!
  • Duw vooruit

 

 MG 0017 sb

Soesja Boode 


Regelmatig beschrijft Soesja Boode, directeur van de Kleine Ambassade, haar visie op verschillende onderwerpen die spelen binnen het werkveld van onze stichting.

Heb je vragen of wil je reageren?
Neem contact met haar op via 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.